donderdag 28 november 2013

Overdenken

Ik heb het weer, of is het nog steeds, druk...
Nadenken of is het meer overdenken.

Een poosje geleden alweer las ik een tekst in Romeinen. Deze tekst raakte me... Ik heb die tekst inmiddels ook al regelmatig aangehaald en gebruikt. Ook al in een preek voor mijn oudere medemensen. Ik wil em jullie dan ook  niet onthouden.

Wie zal hen veroordelen? Christus Jezus, die gestorven is, meer nog, die is opgewekt en aan de rechterhand van God zit, pleit voor ons. (Romeinen 8:34)

De mensen in de kerk kennen God wel. Maar kennen ze God ook écht? Door Jezus leer je God kennen. En wat lees je hier in dit kleine stukje tekst.
Jezus pleit nog steeds voor ons. Hij wil dat God Zijn offer niet vergeet.
Dit is wat je noemt; GENADE!

Ik denk dat de meesten het verhaal van de overspelige vrouw wel kennen. Dat Jezus de groep aanspreekt door te zeggen; Wie zonder zonde is mag de eerste steen gooien. En dat iedereen uiteindelijk maar weggaat. Maar Jezus zegt ook nog iets tegen de vrouw.

U zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u bevrijden.
Johannes 8:32

Wat of misschien wie wordt er met die waarheid bedoeld? Lees nog een paar hoofdstukken verder... In hoofdstuk 8 komt het woord waarheid nog enkele malen voor.

In vers 44 bijvoorbeeld:
Uw vader is de duivel, en u doet maar al te graag wat uw vader wil. Hij is vanaf het begin een moordenaar geweest. Hij hoort niet bij de waarheid, omdat er geen waarheid in hem is. Wanneer hij liegt, spreekt hij zoals hij is: een aartsleugenaar, de vader van de leugen.

Iedereen kent deze tekst wel;
Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door Mij.
Johannes 14:6

Hier is het toch wel duidelijk.
De Waarheid is het Leven!

Als je God wilt kennen, leer dan de Waarheid kennen, het Leven!
Wie je ook bent, wat je ook doet of hebt gedaan... Je mag leven, in en uit GENADE!









1 opmerking: