woensdag 10 oktober 2012

Gereformeerd vrijgemaakt

Zo, de eerste....
Ik heb een werkstuk moeten schrijven over verschillende kerkgenootschappen. Omdat het wel heel interessant is om te weten wil ik beginnen met het delen hiervan.
Ik wil graag beginnen met de Gereformeerde vrijgemaakte kerk. Ik vond het erg leuk om deze uit te moeten zoeken, ook omdat ik zelf tot dit 'kerkgenootschap' behoor. Natuurlijk staat er op het einde nog een pastoraal stukje. Ik doe natuurlijk niet voor niks een pastorale opleiding!
Ook deze keer hoor (lees) ik graag jullie bevindingen en reacties hierop.
 
Gereformeerd Vrijgemaakt
In de jaren voor WO2 had de leer van Kuyper over de doop steeds meer invloed gekregen en was zij zo langzamerhand gaan gelden als enige juiste. Dit heeft geleidt tot de Vrijmaking in 1944.

 Bekering en Behoud
De Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt zijn ontstaan in de Tweede Wereldoorlog. Binnen de Gereformeerde Kerken heerste de doopopvatting van Kuyper. Hij leerde een veronderstelde wedergeboorte. Dit betekent dat men (totdat het tegendeel blijkt) er vanuit gaat dat een kind wedergeboren is. Op grond daarvan wordt het kind gedoopt. De Kamper hoogleraar Schilder was het hier niet mee eens. Hij stelde dat de doop de beloften van God verzegelt. Dit is niet afhankelijk van iets in het kind, maar de grond voor deze beloften ligt in God. De synode van de Gereformeerde Kerken eist dan dat Schilder zich onderwerpt aan de formuleringen van de synode. Schilder wil dit niet en maakt zich 'vrij'. Dit woordje 'vrij' heeft betrekking op artikel 31 van de Dordtse kerkorde. (Artikel 31 - Beroep op een meerdere vergadering.
 

Als iemand van oordeel is dat hem door een uitspraak van een mindere vergadering onrecht is aangedaan, kan hij zich beroepen op de meerdere vergadering.
De uitspraak die bij meerderheid van stemmen gedaan is, zal als bindend worden aanvaard, tenzij bewezen wordt dat zij in strijd is met het Woord van God of met de kerkorde.)

 In dat artikel staat dat een besluit van een "meerdere vergadering" (bijvoorbeeld een synode) voor "vast en bondig" gehouden moet worden, tenzij het in strijd is met Gods Woord. Dit verklaart ook waarom de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt in de volksmond ook wel "artikel 31" worden genoemd. De Gereformeerden Kerken Vrijgemaakt beschouwden zichzelf als de enige ware kerk. De synode van Heemse sprak hierover in 1985 unaniem uit: …de kerk in Nederland en daarbuiten heeft zich nooit in zichzelf opgesloten in de gedachte dat buiten haar grenzen geen reformatorisch werk uit kracht van Gods genade zou zijn op te merken… (Acte van deze synode, bijlage B3, hoofdstuk II, artikel 3.5.5). Na deze uitspraak is het besef dat de vrijgemaakte kerk niet de "ene ware" is, toegenomen.

God is genade. Het gaat niet om wat jij doet maar om wat Hij doet en gedaan heeft voor jou. De tegenhanger van leven uit genade is wetticisme. Óf je weet dat Hij alles voor jou heeft gedaan, óf je denkt dat je het toch (voor een deel) zelf moet doen. Dan wordt God je werkgever, net als de zoon uit Lucas 15. Je doet dingen omdat het MOET. Als het dan niet goed met je gaat voel je je tekort gedaan. Leven omdat je Gods goedkeuring moet krijgen en  niet omdat je deze al ontvangen hebt. Je krijgt alles, zonder dat je er iets aan hoeft te doen. Dit gaat heel duidelijk over de uitverkiezing.

 Wie in zondag 7 (HC) leest over het aannemen van Christus’ weldaden kan er niet omheen dat daar aan vooraf gaat: In Christus door een echt geloof ingelijfd worden. Anders gezegd; Het aannemen van Christus is alleen legitiem wanneer we ‘aannemend’ gemaakt worden, wanneer er in ons hart ook werkelijk plaats is voor Christus en wij ontdekt hebben dat wij Hem nodig hebben. Hemzelf niet kunnen ‘nemen’, maar dat Hij aan ons geopenbaard moet worden in het evangelie door de Geest. Jezus aannemen is geen zaak van verstand, geen momentele beslissing die ook zo weer voorbij (kan) gaan. Het is een zaak van de mens die heel zijn leven beheerst.

 (In Dalfsen heeft in 2010 een groep vrijgemaakten zich afgescheiden. Maar ook binnen die groep is er nu, 2011, wrevel ontstaan over bij welke kerk zij zich nu gaan aansluiten)

Pastoraal
Hier is heel duidelijk aanwezig dat het geloof van God komt. God reikt jou Zijn hand maar het is wel aan jou om die hand vast grijpen. Ook in de vrijgemaakte kerk zijn er mensen genoeg die geloofsproblemen hebben. Niet zo zeer met de leer maar meer met de regels (door mensen bedacht en strak gehandhaafd). Dit weet ik uit ervaring. Zoiets is heel moeilijk. Op deze manier wordt de blijdschap en troost die je uit je geloof kunt halen wel moeilijker te vinden. Ook heb je binnen de vrijgemaakte kerk mensen die het liever wat ‘strenger’ of conservatiever zien. Maar zijn die er niet in alle kerkgenootschappen?

1 opmerking:

  1. ik heb wel het gevoel dat "leer" en "leven" binnen de GKV niet altijd overeen stemmen. Wanneer je leert dat alles genade is, en niets zelf verdiend, moet je ook leven naar die leer. Dat mis ik wel eens. dat het geloof echt leeft en vreugde geeft.

    BeantwoordenVerwijderen