Ik heb een werkstuk moeten schrijven over verschillende kerkgenootschappen. Omdat het wel heel interessant is om te weten wil ik beginnen met het delen hiervan.
Ik wil graag beginnen met de Gereformeerde vrijgemaakte kerk. Ik vond het erg leuk om deze uit te moeten zoeken, ook omdat ik zelf tot dit 'kerkgenootschap' behoor. Natuurlijk staat er op het einde nog een pastoraal stukje. Ik doe natuurlijk niet voor niks een pastorale opleiding!
Ook deze keer hoor (lees) ik graag jullie bevindingen en reacties hierop.
Gereformeerd Vrijgemaakt
In
de jaren voor WO2 had de leer van Kuyper over de doop steeds meer invloed
gekregen en was zij zo langzamerhand gaan gelden als enige juiste. Dit heeft
geleidt tot de Vrijmaking in 1944.
De
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt zijn ontstaan in de Tweede Wereldoorlog.
Binnen de Gereformeerde Kerken heerste de doopopvatting van Kuyper. Hij
leerde een veronderstelde wedergeboorte. Dit betekent dat men (totdat het
tegendeel blijkt) er vanuit gaat dat een kind wedergeboren is. Op grond
daarvan wordt het kind gedoopt. De Kamper hoogleraar Schilder was het hier
niet mee eens. Hij stelde dat de doop de beloften van God verzegelt. Dit is
niet afhankelijk van iets in het kind, maar de grond voor deze beloften ligt
in God. De synode van de Gereformeerde Kerken eist dan dat Schilder zich
onderwerpt aan de formuleringen van de synode. Schilder wil dit niet en maakt
zich 'vrij'. Dit woordje 'vrij' heeft betrekking op artikel 31 van de Dordtse
kerkorde. (Artikel 31 - Beroep op een meerdere vergadering.
|
Als
iemand van oordeel is dat hem door een uitspraak van een mindere
vergadering onrecht is aangedaan, kan hij zich beroepen op de meerdere
vergadering.
De uitspraak die bij meerderheid van stemmen gedaan is, zal als bindend worden aanvaard, tenzij bewezen wordt dat zij in strijd is met het Woord van God of met de kerkorde.)
De uitspraak die bij meerderheid van stemmen gedaan is, zal als bindend worden aanvaard, tenzij bewezen wordt dat zij in strijd is met het Woord van God of met de kerkorde.)
In dat artikel staat dat een besluit van een
"meerdere vergadering" (bijvoorbeeld een synode) voor "vast en
bondig" gehouden moet worden, tenzij het in strijd is met Gods Woord. Dit
verklaart ook waarom de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt in de volksmond ook
wel "artikel 31" worden genoemd. De Gereformeerden Kerken Vrijgemaakt
beschouwden zichzelf als de enige ware kerk. De synode van Heemse sprak
hierover in 1985 unaniem uit: …de kerk in Nederland en daarbuiten heeft zich
nooit in zichzelf opgesloten in de gedachte dat buiten haar grenzen geen
reformatorisch werk uit kracht van Gods genade zou zijn op te merken… (Acte
van deze synode, bijlage B3, hoofdstuk II, artikel 3.5.5). Na deze uitspraak is
het besef dat de vrijgemaakte kerk niet de "ene ware" is, toegenomen.
God
is genade. Het gaat niet om wat jij doet maar om wat Hij doet en gedaan heeft
voor jou. De tegenhanger van leven uit genade is wetticisme. Óf je weet dat Hij
alles voor jou heeft gedaan, óf je denkt dat je het toch (voor een deel) zelf
moet doen. Dan wordt God je werkgever, net als de zoon uit Lucas 15. Je doet
dingen omdat het MOET. Als het dan niet goed met je gaat voel je je tekort
gedaan. Leven omdat je Gods goedkeuring moet krijgen en niet omdat je deze al ontvangen hebt. Je
krijgt alles, zonder dat je er iets aan hoeft te doen. Dit
gaat heel duidelijk over de uitverkiezing.
Pastoraal
Hier
is heel duidelijk aanwezig dat het geloof van God komt. God reikt jou Zijn hand
maar het is wel aan jou om die hand vast grijpen. Ook in de vrijgemaakte kerk
zijn er mensen genoeg die geloofsproblemen hebben. Niet zo zeer met de leer
maar meer met de regels (door mensen bedacht en strak gehandhaafd). Dit weet ik
uit ervaring. Zoiets is heel moeilijk. Op deze manier wordt de blijdschap en
troost die je uit je geloof kunt halen wel moeilijker te vinden. Ook heb je
binnen de vrijgemaakte kerk mensen die het liever wat ‘strenger’ of
conservatiever zien. Maar zijn die er niet in alle kerkgenootschappen?
ik heb wel het gevoel dat "leer" en "leven" binnen de GKV niet altijd overeen stemmen. Wanneer je leert dat alles genade is, en niets zelf verdiend, moet je ook leven naar die leer. Dat mis ik wel eens. dat het geloof echt leeft en vreugde geeft.
BeantwoordenVerwijderen